slider

Groot- en tussenhandel

In de sector tussenhandel, agentuur en distributie is het oog vaak gericht op slimme inkoop, import, opslag en expeditie.

Uw Intellectuele Eigendom, dus merken, modellen, handelsnamen, auteursrechten vormen een essentieel onderdeel: als fundament om u te beschermen. Het verkopen, de marketing, de logistiek van de leveringen naar de retailsector blijven vaak toch belangrijke processen. Die verlopen natuurlijk via contracten met retailers; soms georganiseerd in ketens, franchiseketens of inkooporganisaties. Soms is de druk van toeleveranciers groot en moet de tussenhandel dit maar vertalen naar de retailkolom.

U weet dat er regels zijn over agentuur, maar waar mogen agentuurcontracten afwijken van het Burgelijk wetboek (7:428 BW) en geldt dat dan ook voor distributie? Hoe zit het met opzeggingen en uw recht op commissie of uitkoop (‘goodwill vergoeding’)?

‘Sales targets, kpi’s, en marketing’ bepalen de agenda. Soms zet u er misschien vraagtekens bij. Was die clausule destijds wel zo handig onderhandeld en zijn de extra plichten van nu eigenlijk wel in lijn met de oude en aanvankelijke afspraken? Toetsing van uw agentuurovereenkomst of distributiecontract kan uitkomst bieden. Kan bijvoorbeeld de ‘exclusiviteitsbepaling’ voor een product of markt anders gelezen worden? Zijn er Europese regels toepasselijk zoals vrijstellingsverordeningen/groepsvrijstellingen die bepaalde exportbeperkingen binnen de EU bepalingen toch toestaan?

Wij geven u graag advies. Neemt u contact met ons op voor een eerste kennismakingsgesprek.

This is Sliced Diazo Plone Theme